Dette er ikke det sædvanlige nyhedsbrev

– og det er der flere grunde til….

Sjældent er jeg kommet så langt bagud, som jeg kom i sidste uge. Hvor jeg ikke nåede at få skrevet og sendt mit sædvanlige nyhedsbrev umiddelbart efter byrådsmødet. Høj mødeaktivitet, uopsættelige arbejdsopgaver og influenza må jeg gi’ skylden. Derfor er denne mail ikke en sædvanlige nyhedsmail men mere refleksion og forklaring på politiske prioriteringer. Jeg har gennem den seneste tid mødt kritik af at vi i byrådet ikke informerer nok om hvad der ligger til grund for de beslutninger vi træffer. Jeg har taget kritikken til mig så hermed mine betragtninger

 

Når de svære beslutninger SKAL træffes 

Beslutningen om at Folkeskolens specialområde i Herning Kommune skal spare 20% blev truffet tilbage i november måned 2018. Området har gennem længere tid været økonomiske presset på at holde budgettet og vi kunne ikke bare blive ved med at stikke hovedet i busken, hvor svært det end er at spare på et område hvor det får konsekvens for børn, som har en eller flere udfordringer med at klare hverdagen.

Gennem flere år, har vi pga. presset budget på specialområdet flyttet penge fra den almindelige folkeskole over til det øgede antal elever på specialområdet. Det har betydet at vi har måtte sænke økonomien på det almene område gennem flere år, og den ”glidning” kan ikke forsvarligt fortsætte.

I byrådet har vi derfor i vores fælles arbejdsgrundlag (som hele byrådet er medunderskriver på) for denne valgperiode besluttet at der nu ikke skal flyttes flere penge fra almenområdet til specialområdet, hvilket betyder at specialområdet skal få det nuværende budget til at hænge sammen, hvilket så dermed medfører de besparelser vi står midt i at udrulle.

 

Men hvorfor er der underskud på specialområdet?

Gennem de seneste år har udviklingen været den – ikke bare i Herning Kommune, men også på landsplan, at antallet af børn som har behov for et specialtilbud er steget. Noget af forklaringen kan være den at flere børn overlever en for tidlig fødsel, hvilket betyder at flere af disse børn risikere at leve med et eller flere handicaps, eller andre følgevirkninger forårsaget af tidlig fødsel. Vi oplever også at antallet af børn som får en eller flere diagnoser stiger (uvist af hvilken grund), og en højere andel af disse børn trives ikke i en almindelig folkeskoleklasse. Flere visiteres derfor til specialtilbud. Disse koster langt mere end skolegangen i en almindelig folkeskole. Det har gennem flere år været en udfordring på vores samlede budget på børneområdet.

 

Vi har mistet ”kunder” og dermed indtægt til at drive specialskoler for

Som sagt, det stigende antal af børn som har brug for specialskoletilbud presser økonomien. Samtidig er området blevet ramt af manglende indtægt fra de pladser vi tidligere har solgt til andre kommuner. I Herning Kommune har vi en forholdsvis stor andel af specialskoler. Det skyldes at Ringkøbing Amt tidligere drev specialskoler i Herning Kommune. Disse overtog vi efter amternes nedlæggelse. Andre kommuner fortsatte med at købe specialskolepladserne hos os. Dermed har nabokommuner bidraget økonomisk til drift af specialskolerne. Men i takt med at både vi og øvrige kommuner har fået flere børn med behov for specialskolepladser er vi alle blevet udfordret på økonomien. Andre kommuner har derfor oprettet egne specialskoler. Vi sælger derfor ikke længere samme antal pladser. Derved har vi mistet en årlig indtægt på ca. 6 mio. kroner som mangler i budgettet.

 

Men hvad med besparelserne på bl.a. fysioterapi må man det?

De amtslige specialskoler havde forholdsvis god økonomi til at drive specialskoler for, og den økonomi overtog vi. Derfor har der været tilbud ud over almindelig skoleundervisning. Disse ekstra tilbud er kommet rigtig mange handicappede elever til gode. Bl.a. i form af fysioterapibehandling og andre former for terapi. Disse tilbud valgte vi i Herning Kommune at fortsætte med, da det har været en godt for børnenes fysik/motorik. Men det har samtidig også været et tilbud som ligger ud over den undervisning vi som kommune er forpligtet til at tilbyde. Så uagtet at disse tilbud har været til gavn, har vi nu af hensyn til økonomien besluttet at fjerne flere af disse ekstra tilbud. Vi ved at det føles uretfærdigt og som en forringelse af dagligdagen for de børn og deres forældre som nu mister mulighed for den ekstra terapitræning i skoletiden. Men ovenstående forklarer grunden til at der er afskediget fysioterapeuter.

 

Færre hænder men vi mener det er forsvarligt

I forbindelse med beslutningen om 20% reduktion på specialområdet er der også afskediget ledere, pædagoger og lærere. Der er stillet spørgsmål ved om det er forsvarligt. Og ja, det mener vi det er. For der er afdelinger som sammenlægges. Der øges lidt på elevtal i nogle klasser. Valgfag tænkes sammenlagt så flere årgange undervises sammen. Præcis som det sker hver dag i flere af vores mindre skoler. Der ændres på fordeling af undervisningstid og forberedelsestid. Vi har forståelse for det er svært når vante rutiner for børn i specialklasserne ændres. Vi har forståelse for at ansatte skal vænne sig til nye rutiner. Men det har været en nødvendig beslutning i arbejdet med at skabe balance i budgettet. Vi mener at omstruktureringerne er forsvarlige, og håber at eleverne og ansatte igen finder god gænge i den for nogle forandrede hverdag.

 

Det store spørgsmål – jamen er budgettet så reelt stort nok?

Man kan godt argumentere for at budgettet burde øges på specialområdet, netop fordi der er flere børn som får behovet? Ja, men det skal det vel så også være på voksenhandicapområdet som også har stigende udgifter? Og hvad med stigningen i antallet af ældre som bliver demente? Fakta er at uanset stigende behov for indsatser, som vi bliver mødt med og som vi nok kun kan forvente der vil vokse de kommende år, ja, så får vi ikke flere penge at drive kommune for. Måske endda tværtimod, afhængig af udfaldet af den kommunale udligning, som venter at blive revideret efter det forestående folketingsvalg. Uanset om du stemmer rød eller blå ved det kommende folketingsvalg, ser jeg ikke en udsigt til øget bloktilskud fra staten. Men vi sidder ikke bare på hænderne, vi er ved at afsøge en mulig vej til at styrke budgetterne.

 

Aktiv kommunal indsats for mere robuste budgetter
Et udgiftstungt område i vores samlede kommunale budget udgøres nemlig af det man kalder for overførselsområdet (kontanthjælp og dagpenge). Disse udbetalinger får vi i nogen grad refunderet fra staten. Selvom vi i synes det går rigtig godt for erhvervslivet i vores område, ligger vi over landsgennemsnittet når det kommer til antal borgere på overførselsindkomst. Og fordi vi ligger over landsgennemsnittet er det dyrt for vores eget budget. Hvis vi kan få antallet af personer på overførselsindkomst bragt ned, altså få flere i arbejde eller uddannelse, vil det frigøre midler som vi så efterfølgende kan prioritere til velfærdsområderne. Så her er reelt en mulig for at styrke budgetterne! Og det er er forligspartierne bag budget 2019 enige om. Derfor arbejder Beskæftigelsesudvalget p.t. på højtryk for at komme med forslag til styrkede indsatser som de tror på kan bringe vores andel af overførselsindkomster tættere på landsgennemsnittet. Vi har sammen sat et ambitiøst mål om en forbedring af beskæftigelsesbudgettet på 25 mio. fra 2020.

Læser du mon stadig med?
Dette blev måske lidt politisk nørdet. Men jeg har som sagt taget bolden op og forsøger at give et mere uddybende svar på de økonomiske udfordringer vi p.t. har i kommunen. Det er vigtigt for mig at pointere at det er et bredt flertal 29 – ud af 31 som trækker på samme hammel i et forsøg på en langsigtet løsning af de udfordringer vi står med. Det gør mig som gruppeformand for Venstre ærgerlig at læse ord om ”enevælde” og ”egenrådighed”, når det jeg reelt oplever er fælles ansvarlighed partierne imellem. Men igen, man skal jo altid huske at se indad – måske det er fordi vi ikke formår at få os forklaret godt nok?

 

Giver det mening for dig?
Uanset om vi er politisk enige eller uenige hører jeg gerne fra dig om det skaber mening for dig, når jeg kaster mig ud i så lange forklaringer som ovenstående. Send mig gerne et par linjer herom, hvis du har tid og lyst. Tak fordi du tog dig tid til at læse helt til ende.

De bedste hilsner
Anne Mette Bang Rasmussen
Herning Byråd (V)